Valg av ansattrepresentanter og kjønnsbalanse – Endringer i representasjonsforskriften fra 1. oktober 2025

Fra 1. januar 2024 ble det innført nye regler om kjønnssammensetning i styrer i foretak av en viss størrelse. Formålet med endringene var å bidra til å bedre kjønnsbalansen i selskapsledelser, og samtidig sikre at næringslivet i større grad bruker den samlede kompetansen i samfunnet.

Kravene til kjønnssammensetning gjelder for både aksjonærvalgte og ansattvalgte styremedlemmer (ansattrepresentanter). Vi har tidligere skrevet om disse kravene i vår artikkel her.

Representasjonsforskriften, som regulerer hvordan valg av ansattrepresentanter skal gjennomføres i aksje- og allmennaksjeselskap, har frem til nå ikke tatt høyde for de nye kjønnssammensetningskravene. Den 5. september 2025 ble det imidlertid vedtatt å gjøre endringer i representasjonsforskriften for å sikre at også valg av ansattrepresentanter skjer på en måte som ivaretar lovens krav til kjønnssammensetning. Endringene trer i kraft fra 1. oktober 2025. Tilsvarende endringer i representasjonsforskriften gjøres også i forskrifter som regulerer ansattes valg av representanter til styrende organer i ansvarlige selskaper og i interkommunale selskaper. I denne artikkelen omtales endringene i representasjonsforskriften.

Kort om kravene til kjønnssammensetning 

Representasjonsforskriftens bestemmelser om kjønnssammensetning gjelder i den utstrekning selskapene omfattes av kravene til kjønnssammensetning i aksjelovgivningen. Reglene vil gjelde for selskaper med mer enn 100 millioner kroner i samlede drifts- og finansinntekter og/eller selskaper med flere enn 50 ansatte.

Hvilke krav som stilles til kjønnssammensetning i styrer beror på antall ansatte i selskapet. Reglene skiller mellom selskap med 200 eller færre ansatte og selskap med flere enn 200 ansatte:

  • Selskap med 200 ansatte eller færre: Her stilles krav til kjønnssammensetning dersom det skal velges tre eller flere ansattrepresentanter. Det vil si at ikke alle representantene kan ha samme kjønn. For allmennaksjeselskap gjelder kravet allerede ved to eller flere ansattrepresentanter. Kravet gjelder ikke dersom mer enn 80 prosent av de ansatte har samme kjønn på det tidspunktet valget skjer.
  • Selskap med flere enn 200 ansatte: Her stilles de samme kravene til kjønnssammensetning for ansattrepresentanter som for eiervalgte representanter. Dersom det skal velges to styremedlemmer blant de ansatte i allmennaksjeselskap, stilles det krav om at disse ikke kan ha samme kjønn. Et slikt krav gjelder ikke for aksjeselskaper, hvor det først stilles krav til kjønnssammensetning når det skal velges tre eller flere ansattrepresentanter. Kravene gjelder uavhengig av kjønnsfordelingen i selskapet – altså er det ikke unntak for selskap hvor mer enn 80 prosent av de ansatte har samme kjønn.

Hva innebærer endringene i representasjonsforskriften?

Hvilken betydning vil endringene ha?

Endringene skal sikre at kravene til kjønnsbalanse i styrer etterleves, og klargjør hvilke regler som gjelder ved valg av ansattrepresentanter. Ifølge departementet vil endringene ikke føre til vesentlige økonomiske eller administrative kostnader, og de kan til og med gi besparelser.

Virksomheter bør gjennomgå sine prosedyrer for styrevalg for å sikre at de er i samsvar med de nye reglene. Det er viktig å merke seg at et styre som ikke oppfyller kravene til kjønnsbalanse, ikke regnes som lovlig sammensatt og dermed ikke kan opptre eller forplikte selskapet på gyldig vis. Etterlevelse av reglene for valg av ansattrepresentanter er følgelig svært viktig.

Regelverket er fortsatt teknisk, og det kan oppstå utfordringer forskriften ikke har hensyntatt. I slike tilfeller anbefaler vi å ta kontakt med en av våre advokater for bistand.

Les også