SHIP25 – Mer enn en oppgradering av SKIP 2000
Etter 25 år som industristandard er SKIP 2000 nå erstattet av SHIP25 – en kraftig modernisering tilpasset nye reguleringer, teknologi og markedsforventninger. For både verft og rederi gir oppgraderingen et dypere forpliktende og mer fleksibelt rammeverk.
Hovedendringer: SKIP 2000 vs. SHIP25
Prosjektstyring og rapportering
Digitalisert dokumentflyt: Verftet må nå gi rederiet elektronisk tilgang til tegninger og dokumentasjon; korte og faste frister gjelder for kommentarer, og stillhet tolkes som godkjennelse. Dette reduserer risiko for forsinkelser og gir verftet økt forutsigbarhet. For rederiet betyr det at organisasjonen må respondere raskt.
Standardiserte, detaljerte månedsrapporter: SHIP25 krever løpende status- og fremdriftsrapporter med sammenligning mot plan, endringslogg, bildedokumentasjon og status på underleveranser tilverftet – langt mer detaljert enn SKIP 2000. Rederiet får dermed et bedre beslutningsgrunnlag.
Representanter og håndtering av avvik: Der SKIP 2000 var uklar, tydeliggjør SHIP25 at rederiets representant må varsle feil og avvik presist og raskt – ellers kan rederiet få ansvar for merkostnader og forsinkelser. Dette gir verftet mer forutsigbarhet; rederiet får en sterkere rolle, men må følge opp tettere.
Ny rolle for representant: Nå må minst én rederirepresentant ha fullmakt til å signere endringsordre på stedet for å hindre stans i produksjonen.
Underleverandører og leverandørvalg
Mer balansert leverandørrisiko: Mens verftet tidligere tok all risiko for underleverandører, kan det etter SHIP25 fraskrive seg risiko dersom rederiet spesifikt pålegger bruk av én leverandør.
Tilbakebetalingsgarantier (Refund Guarantees)
Strengere rutiner og bedre sikkerhet: SHIP25 krever at garantivilkår tilføyes som egen appendiks, og garantiene må opprettholdes hele byggeperioden, også ved forsinkelser. Rederiet kan terminere og få sine beløp tilbake dersom fornyelse av garantien uteblir.
Bærekraft, compliance og cybersikkerhet
Nye krav til HMS, menneskerettigheter, sanksjoner, antikorrupsjon, IT-sikkerhet: SHIP25 gjør revisjon, rapportering og etterlevelse til en integrert del av kontrakten – og legger opp til at kostnader og tap skal kunne deles ved force majeure og sanksjonshendelser. Dette gir begge parter trygghet, men stiller også krav til grundige interne rutiner.
Opt-in-modeller: Enda mer strategisk fleksibilitet
Designansvar: Standard er at verftet har totalansvar for design, men kontrakten åpner nå for å begrense ansvar dersom en ekstern designer benyttes. Det er inntatt et eget vedlegg til kontrakten for dette formål. Dette åpner markedet for flere verft og kan gi besparelser.
Progressivt eierskap: Det følger nå eksplisitt av SHIP25 at eierskap (og sikkerheter) kan overføres til rederiet trinnvis under bygging, relevant for finansiering eller konkursbeskyttelse i norsk rett. Ordningen er lagt opp slik at man enten velger å eksplisitt si at trinnvis overgang av eierskapet ikke skal skje eller skal skje ved å vedta eller ikke vedta et eget vedlegg som regulerer dette.
Prisjustering & budsjettpris: SHIP25 åpner for indeksregulering ved høy inflasjon – og for at pris på utvalgte komponenter kan settes som budsjett med endelig valg senere, mot faktisk kost + margin. Dette gir rederiet fleksibilitet til å vente på teknologiutvikling, og verftet slipper å prise inn unødvendig risiko.
Endringshåndtering og garantiarbeid
Endringshåndtering: Nytt og mer balansert regime
En viktig nyhet i SHIP25 er at verftet – etter å ha gitt forhåndsvarsel – kan ta betalt for ingeniørtid brukt på å vurdere endringsforespørsler fra rederiet, uavhengig av om endringene gjennomføres eller ikke. Dette gir større forutsigbarhet og styring på mengden foreslåtte endringer, gjør vurderingsarbeidet mer forutsigbart for verftet, og gir rederiet et klarere insentiv til bare å be om utredning av reelle alternativer. Dermed blir prosjektgjennomføringen mer effektiv for begge parter.
Garantiarbeid og reklamasjonshåndtering: Tydeligere rammer og bedre balanse
SHIP25 gir rederiet utvidet og formalisert adgang til å få utført garantiarbeider eller reklamasjonsutbedringer på annet verksted hvis verftet ikke retter innen rimelig tid – men alltid etter skriftlig varsel, og med plikt til å involvere verftets representanter og dokumentere arbeidet. Samtidig begrenses verftets betalingsansvar til det utbedringen ville ha kostet hos verftet, inkludert nødvendige dokkinger og tilkomstarbeider.
Oppsummering
- Fleksibilitet og risikostyring
SHIP25 gir verktøy for å balansere prosjektets risiko, pris og fleksibilitet. Med opt-in-løsninger og klare frister kan begge parter optimalisere forhandlingsutfallene etter egne behov.
- Aktiv håndtering av endringer
Verftet kan nå ta betalt for vurdering av endringsforespørsler, også om de ikke gjennomføres – som vil kunne redusere insentiv for spekulasjon fra rederiet, men også kreve bevisste valg og klar kommunikasjon.
- Forenklet, raskere tvisteløsning
Tvisteløsningsmekanismen i SHIP25 – med Nordic Offshore and Maritime Arbitration Association (NOMA) prosedyre istedenfor ad-hoc voldgift som i SKIP 2000, og med vedtak av «NOMA Fast Track Arbitration» for krav under 5 MNOK – har etter hva vi forstår et mål om raskere håndtering av uenighet, lavere kostnader og høyere forutsigbarhet.
- Compliance som kommersielt fortrinn
I tillegg til å kunne være viktig for norsk verftsindustris konkurransekraft, vil de nye kravene til bærekraft, åpenhet og cybersikkerhet gjøre at rederi og verft lettere kan dokumentere ansvarlig virksomhet til både myndigheter og finansieringskilder.
- Ekstra observasjoner & nøkkelråd
SHIP25 setter krav til at representanten fra rederiet faktisk må kunne signere endringsordrer løpende –bemanning og fullmaktsrutiner bør planlegges deretter.
Reklamasjonsrutiner og garantiansvar er presisert – inkludert at rederiet nå i større grad kan utbedre feil selv på verftets regning, med klare prosedyrer for kostnadsrammer. Dette krever oversikt og kontroll på dokumentasjonsflyt.
Partene må ta uttrykkelig stilling til spørsmålet om løpende overgang av eierskap eller ikke til skipet. Dette blir det viktig å ha et bevisst forhold til da det kan ha vesentlig betydning for finansieringen og rederiets posisjoner i en insolvenssituasjon hos verftet. Her må man samtidig være bevisst på hvordan dette ellers påvirker ordningen med tilbakebetalingsgarantier.
Med SHIP25 viderefører bransjen den gode norske tradisjonen for balanserte og moderne standardkontrakter innen skipsbygging – til fordel for både verft, rederier og finansinstitusjoner. Haavind bistår løpende både verft, reder og banker i skipsbyggingsprosjekter, og er klare til å bistå med implementering og optimal bruk av den nye standarden.