Nyhet / 15.02.2019

Finansavisen om automatisering og digitalt samarbeid i Haavind

Skrevet av Tormod Fjellgård

Når advokat møter utvikler åpner det seg muligheter; også innen automatisering og effektivisering av konkurssaker

Automatisering og digital utvikling av juridiske tjenester kan by på store fordeler; både for praktiserende advokat og kunden. Det var dette som motiverte advokat Erik Andersen da han sammen med partner og leder for insolvens og restrukturering i Haavind, Ellen Schult Ulriksen, la en plan for hvordan de på best mulig måte kunne automatisere deler av bobehandlingen.

Dette er et veldig givende prosjekt. Det er rett og slett gøy å finne nye måter å effektivisere arbeidet på ved hjelp av teknologi. [Erik Andersen, advokat på prosjektet]

Haavind konkursrobot automatisering

Slike utviklingsprosjekt vil en se flere av i Haavind fremover, spesielt drevet av nysgjerrige og engasjerte advokater i samarbeid med advokater som i tillegg er utviklere.

En av dem, Haavinds direktør for digital innovasjon, Arne Steen Slåttå, bidro til å realisere ønskene til konkursadvokatene. Innenfor bobehandling er det nemlig mye standardisert informasjonsinnhenting og standard dokumenter, og til tross for gode malverk, har automatiseringen gjort at vi sparer mye tid. Tid som kommer kundene til gode.

Fra Finansavisen JUS-magasinet 14.2.2019, publisert med tillatelse av utgiver