EUs hydrogenbank: Kriteriene for andre auksjonsrunde offentliggjort

EU-kommisjonen har publisert de endelige vilkårene for andre runde av innovasjonsfondets hydrogenauksjon, som forventes lansert 3. desember 2024 med frist i februar 2025 og ha en samlet ramme på 1,2 milliarder euro. De endelige vilkårene tar hensyn til tilbakemeldingene fra den offentlige høringen inkludert høringsmøtet som ble avholdt i juni 2024. Vilkårene vil bli supplert av den kommende utlysningen og vedleggene til denne.

Systemet med auksjon som grunnlag for tilskudd er i store trekk videreført tilsvarende som for den første auksjonsrunden for hydrogenproduksjon, som ble lansert 23. november 2023 og avsluttet 8. februar 2024. Det betyr at støtten igjen vil være basert på en fast premieutbetaling per kg verifisert og sertifisert hydrogen produsert, i en periode på maksimalt 10 år. Støtteberettigede enheter er RFNBO[1]-hydrogenprodusenter i alle EØS-land, og for det maritime temaet er det et krav om at størstedelen av produksjonen er rettet mot avtakere i maritim sektor.

Blant viktige oppdateringer i denne runden er reduksjonen i maksprisen fra 4,5 euro per kg produsert hydrogen til 4 euro per kg produsert hydrogen. I tillegg til den maksimale tiden til prosjektoppstart på 5 år, er det i denne runden lagt til et nytt element som krever at søkerne fatter investeringsbeslutning innen 2,5 år. Hvis disse milepælene ikke nås, vil støttekontrakten avsluttes og føre til utløsning av fullføringsgarantien. Fullføringsgarantien har blitt økt fra 4 % til 8 % av det omsøkte tilskuddsbeløpet.

I denne runden vil det være to temaer som er gjenstand for separate anbudskonkurranser. Det ene temaet er generelt, til støtte av produksjon av RFNBO-hydrogen uavhengig av hvilken sektor det vil bli brukt i. Den største delen av rammen skal rettes mot dette temaet, rundt 1 mrd. euro. Det andre temaet er spesifikt for produksjon av RFNBO-hydrogen som skal brukes i maritim sektoren. For dette temaet er det angitt en ramme på rundt 200 mill. euro. Dette er en oppfølging av det reviderte klimakvotedirektivet (EU ETS), som ble utvidet til å omfatte maritim transport fra og med 1. januar 2024. I revisjonen ble det avtalt at 20 millioner kvoter skulle distribueres av innovasjonsfondet innen 2030 for å støtte avkarboniseringen av den maritime sektoren gjennom dedikerte temaer og ved å støtte teknologiløsninger som bærekraftige alternative drivstoff.

Nye kriterier for robusthet er introdusert for denne auksjonen. Hensikten er å oppnå forsyningssikkerhet for viktige varer og bidra til at EU når målene i Net Zero Industry Act (NZIA) om at produksjonskapasiteten for nullutslippsteknologi skal dekke minst 40 % av EUs årlige behov innen 2030. For å oppfylle dette kriteriet må prosjektene begrense andelen elektrolysører som er satt sammen, inneholder celler som er produsert eller overflatebehandlet i Kina, til maksimalt 25 % (i MWe). Dette, og ytterligere informasjon om elektrolysørene som skal brukes i prosjektet, må legges frem i auksjonen som en del av innkjøpsstrategien for elektrolysørene.

Andre kvalifikasjonskrav omfatter presentasjon av en strategi for anskaffelse av fornybar energi, en strategi for avtak av hydrogen og prissikring og dokumentasjon av prosesser overfor relevante myndigheter med hensyn til miljøtillatelser og eventuelle nettilkoblingstillatelser. Prosjektet må også legge frem en mulighetsstudie som bidrar til vurderingen av prosjektets modenhet på søknadstidspunktet, og en intensjonsavtale om en fullføringsgaranti fra en bank eller annen finansinstitusjon. Til slutt må prosjektet dokumentere samsvar med sikkerhetsstandarden ISO 22734:2019 og levere en cybersikkerhetsplan før det kan settes i drift.

Fullstendig oversikt over vilkårene og betingelsene ligger her. EU-kommisjonen har også publisert en A&Q for vilkårene og betingelsene her.


[1] RFNBO står for «Renewable liquide and gaseous fuels of non-biological origin”, som er definert i Fornybardirektivet art. 2 (36), (Directive EU 2018/2001).

Les også