ESG & Compliance Updater
Norge og UK stryker samarbeidet om grønn industriutvikling
Regulering: Net-Zero Industry Act og Klimakvotesytemet
En forsterket avtale om grønn industriutvikling mellom UK og Norge planlegges signert våren 2025. Høste 2023 inngikk UK og Norge et grønt industripartnerskap. Det jobbes nå med å styrke partnerskapet, inkludert innen innovative grønne energiløsninger for fremtiden. Potensialet er stort for utvikling av grensekryssende samarbeid om CO2-fangst og -lagring, og det estimeres at samarbeidet kan bidra til etablering av flere tusen nye kompetansearbeidsplasser. Lanseringen av et forsterket grønt industripartnerskap med blant annet fokus på CCS kommer dagen etter at avtalen om det første CCUS-anlegget i UK er signert. I prosjektet med navnet «Northern Endurance Partnership» eller «Net Zero Teesside» har BP og Equinor sentrale roller.
Høringsforslag – ny lov om matsvinn
Den 10. desember sendte Landbruks- og matdepartementet et forslag til ny matsvinnlov på høring. Det nye lovforslaget har til formål å fremme bedre ressursutnyttelse i verdikjeden for mat gjennom å forebygge og hindre at mat går ut av verdikjeden. Lovforslaget bygger på Matsvinnutvalgets anbefalinger.
Det foreslås at loven skal gjelde for alle offentlige og private virksomheter som produserer, distribuerer, omsetter eller serverer næringsmidler i Norge. Forslaget innebærer blant annet at berørte virksomheter pålegges å gjennomføre regelmessige aktsomhetsvurderinger og tiltak i egen virksomhet for å sørge for at produkter bestemt til næringsmidler i størst mulig grad inntas av mennesker, og subsidiært går til dyrefôr. Videre pålegges virksomheter å offentliggjøre en redegjørelse for slike aktsomhetsvurderinger og tiltak på egen nettside eller på annet egnet måte, og forslaget er her modellert etter åpenhetslovens tilsvarende bestemmelse, hvilket innebærer at slike vurderinger på offentliggjøres og oppdateres innen 30. juni hvert år, og ellers ved vesentlige endringer. Forslaget inneholder også bestemmelser vedrørende donasjon av overskudd av næringsmidler, samt regler om nedprising av næringsmidler for virksomheter som selger mat.
Forsettlig eller uaktsomt brudd på loven vil være gjenstand for overtredelsesgebyr.
Høringsforslag – barns forbrukervern i digitale medier
Regulering: Markedsføringsloven
Den 6. november 2024 sendte Barne- og familiedepartementet et forslag til endring av markedsføringsloven for å styrke barns forbrukervern i digitale medier på høring. Forslaget går ut på å innføre en ny § 21a i markedsføringsloven om at markedsføring som det er grunn til å forvente at kan ses eller høres av barn i sosiale medier og spill, ikke skal inneholde omtale av, film eller bilder av eller henvisning til «ytelser som er uegnet for barn».
Forslaget legger opp til at «ytelser som er uegnet for barn» skal være en rettslig standard, og de konkrete produkter og tjenester som vil bli omfattet av bestemmelsen vil fastsettes i forskrift til bestemmelsen. Høringsnotatet nevner eksplisitt kosmetiske inngrep, kosmetiske injeksjoner, kosmetiske behandlinger, visse former for kosttilskudd, solarium og slankeprodukter som ytelser som regnes som uegnet for barn.
Bestemmelsen vil kunne håndheves av Forbrukertilsynet, og være gjenstand for overtredelsesgebyr. Forslaget innebærer i tillegg også muligheten av å ilegge overtredelsesgebyr ved brudd på markedsføringsloven § 21 jf. § 2, som retter seg mot god markedsføringsskikk overfor barn.