Click continue to switch to the English version of our webpage.

Adferdsbasert markedsføring

Vanskelig navigering i personvern og andre juridiske krav

De siste to årene har det kommet flere avgjørelser fra EU domstolen og europeiske datatilsyn som har betydning for digital markedsføring. Sist ut er det irske datatilsynets overtredelsesgebyr til LinkedIn på 310 millioner euro for brudd på personvernregelverket (GDPR) ved adferdsbasert og målrettet markedsføring mot medlemmene. Denne avgjørelsen føyer seg inn rekken av flere vedtak hvor datatilsynene i EØS slår ned på ulovlig digital markedsføring og sporing på nett.

Hva er adferdsbasert og målrettet markedsføring?

Adferdsbasert og målrettet markedsføring er en sentral strategi for mange virksomheter. Dette inkluderer kundeklubber, markedsplasser, netthandel, sosiale medier, aviser, hjemmesider, mm. Mer kunnskap om den enkeltes preferanser gir potensiale for økt salg. For å skape detaljerte brukerprofiler, samles inn og analyseres personopplysninger, ofte fra forskjellige kilder. Informasjonskapsler (cookies) er et verktøy som brukes på nettsider for å registrere og spore brukerens adferd. Brukerprofilene brukes til å tilpasse markedsføringsbudskap til individuelle brukere basert på deres antatte preferanser og adferd. Selv om markedsføringen kan oppleves mer relevant og øke effektiviteten i markedsføringskampanjer, reiser det også viktige spørsmål om personvern, digital sporing og andre juridiske krav.

Flere av sakene fra tilsynene og EU-domstolen gjelder store online-plattformer, men reglene gjelder også for andre virksomheter som bruker adferdsbasert eller målrettet annonsering, blant annet kundeklubber, netthandel, markedsplasser m.m.

I denne artikkelen ser vi nærmere på noen av avgjørelsene og utvalgte juridiske krav.

Flere interessante avgjørelser de siste årene

Læringspunkter

Avgjørelsene fra de europeiske tilsynene gir veiledning i hvordan virksomheter skal ivareta personvern ved adferdsbasert og målrettet markedsføring. Overtredelsesgebyrene understreker viktigheten av å ha et solid og tydelig juridisk grunnlag for all behandling av personopplysninger i markedsføringsøyemed.

Læringspunkter fra disse avgjørelsene er særlig:

– Den behandlingsansvarlig må sørge for at tilstrekkelig og frivillig samtykke foreligger og kan dokumenteres. Dersom en samarbeidspartner er ansvarlig for å innhente samtykke, må:

  • Forpliktelsen klart fremgå i en kontrakt mellom partene
  • Den som innhenter samtykke, forpliktes til å fremlegge dokumentasjon for den behandlingsansvarlige (proof of consent)
  • Den behandlingsansvarlig påse/revidere at partner overholder sine forpliktelser.

– Samtykke må være tilstrekkelig klart og spesifikt. Dersom det er flere forskjellige formål, må man be om samtykke til hvert enkelt separat

– Informasjonen til de registrerte må inneholde alle formålene med behandlingen, og være tilstrekkelig klar og lett tilgjengelig.

– Å bruke berettiget interesse som behandlingsgrunnlag, krever grundige vurderinger av de registrertes interesse og lovligheten generelt. Adferdsbasert markedsføring vil i mange tilfeller ikke kunne skje på grunnlag av berettiget interesse, men må baseres på samtykke.

– For å benytte kontraktsforpliktelse som behandlingsgrunnlag, kreves det at den relevante behandlingen av personopplysninger objektivt sett er nødvendig for å oppfylle avtalen, sett opp mot avtalens kjerneelementer. For eksempel la EU-domstolen i Meta-saken til grunn at hovedformålet fra brukernes perspektiv var kommunikasjon og interaksjon med hverandre og ikke målrettet markedsføring.

Vurderingen av hva som er tilstrekkelig behandlingsgrunnlag, må gjøres konkret for hver virksomhet og for de forskjellige behandlingsaktivitetene.

I lys av de nylige avgjørelsene, og EDPBs veiledning, bør alle virksomheter som benytter seg av adferdsbasert og målrettet markedsføring, vurdere og dokumentere at markedsføringen og behandlingen av personopplysningene er lovlig.

Andre juridiske krav

I tillegg til personvernreglene, er det også andre regler som må ivaretas ved digital markedsføring, blant annet:

  • Bruk av informasjonskapsler (cookies) mv: Informasjonskapsler og annen teknologi er ofte brukt i målrettet markedsføring for å spore og analysere brukeradferd. Bruk av slike teknologier krever også at virksomheter overholder kravene i lov om elektronisk kommunikasjon (ekom-loven). I den nye ekom-loven som behandles i Stortinget denne høsten er det i § 3-15 stilt uttrykkelige krav til både informasjon til og samtykke fra brukeren før informasjonskapsler plasseres på brukers kommunikasjonsutstyr, eksempelvis mobiltelefon eller PC. Også annen teknologi enn informasjonskapsler vil bli omfattet av bestemmelsen.  
  • Etiske overveielser og god markedsføringsskikk: Utover de personvernrettslige kravene, må virksomheter også vurdere etiske og forbrukeraspekter ved målrettet markedsføring. Det er viktig å unngå praksiser som kan oppfattes som manipulerende eller utnyttende. Dette inkluderer å unngå målrettet markedsføring basert på personlige kriser eller sårbarheter, som kan anses som ulovlig handelspraksis eller urimelige vilkår under markedsføringsloven.
  • Markedsføringslovens krav om samtykke ved markedsføring via elektronisk post, typisk epost.

I tillegg må den behandlingsansvarlige etablere rutiner og tiltak som ivaretar den registrertes rettigheter. Ved direkte markedsføring, har den registrerte til enhver tid rett til å protestere mot behandlingen av personopplysninger som angår vedkommende, til slik markedsføring, herunder profilering i den grad dette er knyttet til direkte markedsføring, jf. GDPR art. 21 nr. 2 og 3.

Les også