Fire supplerende rettsakter til Net-Zero Industry Act
EU-kommisjonen har hatt fire rettsakter knyttet til implementeringen av forordningen for produksjon av nullutslippsteknologier, den såkalte «Net-Zero Industry Act» (NZIA), på høring. Formålet med rettsaktene er å sørge for konsistent og transparent implementering av NZIA på tvers av EUs medlemsstater.

For å oppnå konsistent og transparent implementering av NZIA, oppstiller rettsaktene felles kriterier for fornybar energi-auksjoner, lister over sluttprodukter og deres komponenter, veiledning knyttet til hva som anses som et «strategisk prosjekt» og endringer i NZIAs vedlegg. Etter at EU-kommisjonen har vurdert eventuelle justeringer i rettsaktene basert på høringsinnspillene som er kommet inn, vil rettsaktene gå til vedtakelse.
Nærings- og fiskeridepartementet sendte høsten 2024 NZIA på høring, og ba om innspill på konsekvensene av forordningen og en eventuell innlemmelse av denne i EØS-avtalen. Ved en innlemmelse av Net-Zero Industry Act i EØS-avtalen, vil de utfyllende rettsaktene som EU-kommisjonen har hatt på høring, også bli en del av regelverket som tas inn. Det er viktig å sikre norske aktørers konkurranseposisjon i vårt viktigste eksportmarked. En rask implementering av NZIA med tilhørende rettsakter er avgjørende for at norske aktører skal konkurrere på like vilkår som europeiske aktører i den grønne omstillingen.
Det vil i det følgende gis en oppsummering av innholdet i de fire rettsaktene og mulige effekter av disse for norske aktører.
Den første gjennomføringsrettsakten knytter seg til artikkel 26 i NZIA, som omhandler auksjoner for å ta i bruk fornybare energikilder. Artikkelen oppstiller kriterier for prekvalifisering og tildelingskriterier knyttet til annet enn pris, som medlemsstatene skal se hen til i utformingen av en viss andel slike auksjoner, jf. art. 26 (1) bokstav a og b. Rettsakten gir føringer for hvordan kriteriene i art. 26 skal forstås og operasjonaliseres. Kriteriene er ansvarlig forretningsatferd, cybersikkerhet og datasikkerhet og evne til å levere prosjektet fullt ut og i tide. I tillegg oppstilles et kriterium for prekvalifisering eller tildelingskriterium relatert til auksjonens bidrag til bærekraft og robusthet vedrørende innhold av europeisk produsert nettonullutslippsteknologi (minimum 50%). Rettsakten som nå er sendt på høring er ment å tydeliggjøre kriteriene og bidra til å sikre en enhetlig anvendelse av disse i auksjoner for fornybar energi. NZIA art. 26 (3) forutsetter at en slik gjennomføringsrettsakt vedtas innen 30.mars 2025.
Den andre gjennomføringsrettsakten følger opp NZIA art. 29 (2), som forutsetter at EU-kommisjonen vedtar en gjennomføringsrettsakt som spesifiserer sluttprodukter og nettonullutslippsteknologi i disse. Gjennomføringsrettsakten skal danne grunnlaget for vurderingen av om teknologien og komponentene bidrar til EUs robusthet.. Ved anvendelse av NZIA art. 25 om bærekraft og robusthet ved offentlige anskaffelser, art. 26 om fornybarauksjoner og art. 28 om andre former for offentlig intervensjon, skal denne gjennomføringsrettsakten brukes i vurderingen av om prosjektet bidrar til EUs robusthet for produksjon av nettonullutslippsteknologier og komponenter til nettonullutslippsteknologier.
Den tredje gjennomføringsrettsakten angir nærmere hvordan kriteriene i NZIA art. 13 for å definere «net-zero strategic projects» skal forstås og anvendes. Dette har betydning blant annet fordi et prosjekt som defineres som «net-zero strategic», oppnår goder i form av raskere og prioritert saksbehandling. I tillegg til noen generelle føringer, klargjør rettsakten spesifikt hvordan kriteriene knyttet til bærekraft, terskelverdien på 50% for importavhengighet og ordlyden av «significant share of world production» skal forstås og operasjonaliseres ved vurderingen. Art. 13 (2) forutsetter at gjennomføringsrettsakten vedtas innen 1.mars 2025.
Den delegerte rettsakten inneholder et oppdatert vedlegg til NZIA, som erstatter det opprinnelige vedlegget. Vedlegget inneholder en oppdatert liste over komponenter som primært brukes til nullutslippsteknologier. De opplistede komponentene er ikke uttømmende. Som for de øvrige rettsaktene, skal også denne endringen sørge for uniform gjennomføring av NZIA i EUs medlemsland.
Hvis NZIA innlemmes i EØS-avtalen, vil disse fire rettsaktene følge med. Rettsaktene presiserer og utdyper kriterier i NZIA og gir retningslinjer for vurderingene forordningen krever at medlemslandene foretar. Det er allerede godt kartlagt at NZIA med supplerende rettsakter vil ha betydning for norske aktørers posisjon i det europeiske markedet i den grønne omstillingen, både knyttet til rammeverket for CO2-håndtering, utbygging av fornybar energi og som leverandør av råmaterialer, jf. Høringen av NZIA og aktørenes innspill. De konkrete kravene og virkemidlene NZIA oppstiller for å få til økt omstillingstakt i industrien i Europa har fått en nærmere utpensling gjennom de supplerende rettsaktene. Dette bidrar til nærmere avklaring av konsekvensene en implementering av NZIA i EØS-avtalen vil ha, som bør gi ytterligere grunnlag for en rask konklusjon på spørsmålet. Implementering vil bidra til å sikre norske aktørers konkurransekraft og deltakelse i den grønne omstillingen på like vilkår som europeiske aktører.