Finanstilsynets høringsnotat om gjennomføringen av regelverkspakken «Listing Act»
Finanstilsynet sendte 22. januar 2025 ut sitt høringsnotat om gjennomføringen av EUs «Listing Act». Regelverkspakken medfører forenklinger i prospektkravene og klargjør grensene for innsideinformasjon i tillegg til enkelte endringer i primærinnsiderreglene i Markedsmisbruksforordningen (MAR), som nærmere omtalt her: Endringer i Prospektforordningen og Markedsmisbruksforordningen trer i kraft i EU.
Flere av endringene trådte i kraft i EU 4. desember 2024. I Norge er høringsfrist satt til 31. mars 2025.
Finanstilsynets forslag
Finanstilsynet foreslår at:
«endringsforordningen inkorporeres i verdipapirhandelloven § 7-1 første ledd. Unntaksreglene er fullharmoniserte og vil gjelde som norsk rett når endringsforordningen er inkorporert i verdipapirhandelloven. Finanstilsynet bemerker at utvidelsen av unntakene er betydelig. Utvidelsene vil medføre at mange kapitalinnhentinger som etter gjeldende regelverk ville utløst plikt til å utarbeide prospekt, nå blir omfattet av unntak fra krav om prospekt.».
Dette vil i praksis bety at Listing Act blir norsk rett i sin helhet.
Det er likevel enkelte deler av regelverkspakken som oppstiller et nasjonalt handlingsrom. Finanstilsynet forslår i sitt høringsnotat at Norges implementering av Listing Act skal innebære følgende på de valgfrie punktene:
Prospektforordningen:
- At beløpsgrensen for plikt til å utarbeide EØS-tilbudsprospekt skal heves fra EUR 8 millioner til EUR 12 millioner. Dette er i tråd med prospektforordningens hovedregel.
- At Norges nasjonale regler om tilbudsprospekters innhold erstattes med innholds kravene oppstilt i sammendraget i EØS-tilbudsprospekt.
Markedsmisbruksforordningen:
- Økt terskel for meldepliktige transaksjoner foretatt av primærinnsidere og nærstående. Finanstilsynet har foreslått heve terskelen fra EUR 5 000 til EUR 20 000 innenfor samme kalenderår.
- Informasjonsplikten og utsatt offentliggjøring reguleres i dag av Oslo Børs. Stortinget har besluttet at denne oppgaven skal overføres til Finanstilsynet i nær fremtid og tidspunktet overføringen satt til 1. april 2025. På denne bakgrunn har Finanstilsynet i høringsnotatet foreslått endringer i verdipapirhandelloven slik at Finanstilsynet selv kan beslutte at Oslo Børs skal suspendere et finansielt instrument, dersom det foreligger grunnlag for det etter reglene i MAR.
Samlet sett innebærer endringene vesentlige forenklinger i dagens regelverk som kommer markedets aktører til gode. En rask inkorporasjon av Listing Act i norsk rett er avgjørende for at det norske markedet skal være konkurransedyktig.