Click continue to switch to the English version of our webpage.

Forslag til regelverk om arbeidsmiljø og om anlegg for havbruk til havs

Nærings- og fiskeridepartementet har sendt på høring forslag til ny forskrift om utforming og utrustning av akvakulturanlegg til havs (HAVTEK) og forslag om å presisere at arbeidsmiljøloven også omfatter havbruk til havs. Høringsfristen er 25. februar 2025. Denne høringen er et skritt videre i prosessen med å avklare rammebetingelser for havbruk til havs. 

Regelverket stiller krav til forsvarlig teknisk standard for akvakulturanlegg til havs 

Det foreslåtte regelverket innfører tekniske og sikkerhetsmessige krav til utforming og utrustning av akvakulturanlegg til havs. Forslaget har likhetstrekk med regelverket for petroleumsvirksomhet, blant annet deler av innretningsforskriften, men med tilpasninger til forholdene for havbruk til havs. I tillegg til dette hovedforslaget, inneholder høringsnotatet også et alternativt forslag basert på maritimt regelverk.  

Forskriftsforslaget har som formål å ivareta liv og helse, miljø, fiskens levemiljø og materielle verdier. Forskriften er foreslått fastsatt med hjemmel i akvakulturloven, arbeidsmiljøloven og dyrevelferdsloven, men ikke matloven. Forskriftsforslaget har likevel flere henvisninger til matloven. I forskriftsforslaget § 17 er det krav om at akvakulturanlegg skal ha fisketekniske systemer for å kunne oppfylle driftskrav gitt i medhold av blant annet matloven. I forskriftsforslaget § 37 fremgår det dessuten at overtredelse av forskriften eller vedtak fattet i medhold av den, kan medføre straff og andre reaksjoner etter blant annet matloven. 

Regelverket gir handlingsrom for næringen, men medfører dokumentasjonskrav 

Forslaget stiller i stor grad krav til overordnede funksjoner, egenskaper og sikkerhetsnivå som skal oppfylles for akvakulturanleggene (funksjonskrav). I høringsnotatet er det gitt veiledning som viser hvordan flere av forskriftskravene kan oppfylles ved bruk av etablerte standarder, slik som NORSOK. Det er imidlertid ennå ikke etablert standarder som omfatter alle forhold ved utforming og utrustning av anlegg for havbruk til havs. Dermed vil næringsaktørene på flere områder måtte påregne å finne frem til tilfredsstillende løsninger for å oppfylle kravene. Veiledningen til forskriftene er heller ikke rettslig bindende, og aktørene kan derfor velge andre løsninger som oppfyller forskriftskravene. Denne formen for regulering gir aktørene handlingsrom til å velge ulike løsninger for å oppfylle kravene, men stiller også krav til at aktørene dokumenterer hvordan kravene er oppfylt. I forskriftsforslaget fremgår det at innehaveren av akvakulturtillatelse til enhver tid skal kunne dokumentere at kravene i forskriften er oppfylt.  

I tillegg foreslås en ny godkjenningsordning der innehaveren av akvakulturtillatelse må ha «samtykke» fra Fiskeridirektoratet, blant annet før akvakulturanlegget tas i bruk og før større ombygginger av akvakulturanlegget. Høringsnotatet drøfter ikke i nevneverdig grad de utfordringene som kan oppstå i praktiseringen av slikt samtykke eller hvorvidt en slik samtykkeordning er tilpasset de overordnede funksjonskravene. Det er ikke foreslått krav om anleggssertifikat slik det er krav om etter NYTEK23-forskriften, og den foreslåtte samtykkeordningen skiller seg fra dagens akvakulturregulering. 

Forskriftsforslaget er etter sin ordlyd direkte rettet mot innehavere av akvakulturtillatelser. Det fremstår uklart hvorvidt vare- og tjenesteleverandører har selvstendig ansvar etter forskriften i tråd med akvakulturlovens system. 

Arbeidsmiljøloven vil omfatte havbruk til havs 

I forslaget som er sendt på høring foreslås det å presisere at arbeidsmiljølovens virkeområde omfatter havbruk til havs, noe som tidligere var uavklart. Forslag til konkrete lovendringer må følges opp i etterkant av høringen gjennom en lovproposisjon.  

Forslaget innebærer at arbeidstakerne vil være omfattet av arbeidsmiljøloven når de arbeider med akvakulturvirksomhet på akvakulturanlegg til havs, og når de oppholder seg på fartøy under transport og kortere opphold. Videre vil forskriftene som er fastsatt med hjemmel i arbeidsmiljøloven også gjelde for havbruk til havs. Det fremgår av høringsnotatet at det bør vurderes om det er behov for å gjøre unntak for deler av disse forskriftene som ikke passer, på tilsvarende måte som for petroleumsvirksomheten og som foreslått for fornybar energiproduksjon til havs.  

Uavklarte konsekvenser av forslaget 

De økonomiske, administrative og miljømessige konsekvensene av forslaget er kortfattet omtalt i høringsnotatet. Det er ikke gitt en nærmere redegjørelse for konsekvensene av en ordning med samtykke fra Fiskeridirektoratet, men dette må forventes å medføre økt tids- og ressursbruk i offentlig forvaltning. I tillegg vil dette innebære et ytterligere hinder som vil kunne medføre utfordringer for næringsaktørene. Høringsnotatet belyser heller ikke i nevneverdig grad hvordan de foreslåtte regelverkskravene vil påvirke kostnadsnivået for utforming og utrustning av akvakulturanlegg til havs. 

Departementets høringsnotat kan du lese på regjeringens nettsider: Høring av forslag til teknisk regelverk for akvakulturanlegg til havs – regjeringen.no 

Les også