Grunnrenteskatt på vindkraft: Unntak for eksisterende verk er ikke statsstøtte
Regjeringen foreslår å innføre grunnrenteskatt på vindkraft fra 1 januar 2024. Fornybar Norge og en samlet bransje mener at eksisterende vindparker bør unntas fra grunnrenteskatt, slik at kun nye investeringer og nye anlegg vil omfattes.
Bakgrunnen for at eksisterende vindparker bør unntas, er at den foreslåtte grunnrenteskatten ikke oppfyller premissene for en slik skatt:
- Grunnrenteskatt skal treffe ekstraordinær avkastning fra bruk av fellesskapets ressurser
- Grunnrenteskatten skal være «nøytral», dvs. investor skal ha samme avkastning etter skatt. Skatten skal dermed ikke påvirke investeringsbeslutningen.
Vindparker legger utvilsomt beslag på natur, men ekstraordinær avkastning er det lite av. Finansdepartementets forslag gir heller ikke nøytralitetsvirkning for de investeringene som allerede er foretatt. Grunnpremissene for skatten er dermed ikke oppfylt.
Finansdepartementet har vurdert om skatten kan innføres slik at den bare omfatter nyinvesteringer, altså kun for vindkraftanlegg som bygges etter at grunnrenteskatten er innført. Departementet mener det ikke er grunn til å frita eksisterende vindparker, men har også kommet til at fritak for eksisterende anlegg ville være problematisk fordi det vil kunne innebære brudd på EØS-rettens forbud mot statsstøtte.
Haavind har på oppdrag for BlackRock og Taaleri Energia OY vurdert statsstøtteregelverkets betydning for utformingen av reglene om grunnrenteskatt på vindkraft. Vår konklusjon er at det ikke foreligger grunnlag for å konkludere at et unntak for eksisterende vindkraftverk vil utgjøre statsstøtte etter EØS-avtalen artikkel 61.
Last ned hele notatet under: